Minggu, 22 November 2015

Antioksidan - Bagaimana Mereka Bekerja

Antioksidan - Bagaimana Mereka Bekerja

Setiap sel dalam badan kita memerlukan oksigen untuk terus hidup. Oleh itu, adalah ironis bahawa oksigen juga bertanggungjawab untuk merosakkan sel-sel melalui proses pengoksidaan dipanggil. Apabila pengoksidaan berlaku "radikal bebas" yang terbentuk dengan mempunyai keupayaan untuk merosakkan sel-sel. Ini adalah bahan yang mengandungi elektron berpasangan kerana mereka sama ada hilang atau mendapat elektron. Ia berlaku disebabkan oleh jangkitan atau keradangan, keadaan persekitaran tertentu seperti merokok atau pencemaran udara pendedahan kepada racun perosak dan racun serangga. Apabila radikal bebas yang dibenarkan untuk melakukan kerosakan ke atas tempoh yang lama masa yang mereka boleh membawa kepada penyakit seperti kanser. Antioksidan adalah vitamin, mineral dan kadang-kadang enzim yang digunakan untuk membalikkan kesan daripada pengoksidaan sedikit. Dalam artikel ini kita akan meneroka apa antioksidan lakukan, bagaimana mereka bekerja untuk memberi manfaat kepada kita dan apakah beberapa sumber terbaik antioksidan.

APAKAH ANTIOKSIDAN AN BUAT?

Badan kita memerlukan berterusan bekalan antioksidan disebabkan oleh hakikat bahawa antioksidan teroksida untuk bekerja. Dengan populariti yang meningkat memasak menunjukkan seperti di Rangkaian Makanan ramai daripada kita telah melihat chef memotong sekeping buah-buahan dan meletakkan beberapa jus lemon di atasnya untuk memastikan ia daripada menjadi berwarna perang. Perubahan dalam warna dari putih ke perang adalah disebabkan oleh pengoksidaan. Dengan antioksidan bahawa jus lemon mengandungi buah tidak bertukar coklat tetapi mengekalkan warna asal. Ini pada asasnya bagaimana antioksidan yang kita dapat daripada makanan yang kita makan atau dari kerja suplemen untuk melindungi sel-sel dalam badan kita. Antioksidan berfungsi pada dasarnya dengan meneutralkan radikal bebas yang membentuk akibat daripada pengoksidaan.

BAGAIMANA ANTIOKSIDAN YANG BEKERJA?

Apabila radikal bebas terbentuk semasa pengoksidaan ia wujud dalam keadaan tidak stabil. Ia mempunyai kecenderungan untuk melepaskan atau menyerap elektron daripada sel-sel hidup yang lain. Apabila elektron dilepaskan atau diserap lain radikal bebas terbentuk. Inilah sebabnya mengapa kita memerlukan bekalan berterusan antioksidan untuk badan kita. Radikal bebas yang mana membentuk terus melakukan perkara yang sama, sehingga membentuk rantai. Jika dibenarkan untuk melakukan ini dalam tempoh masa yang panjang ia akan berakhir merosakkan sel-sel hidup. Apabila antioksidan seperti vitamin C dan vitamin E diperkenalkan mereka akan menukar radikal bebas dalam bentuk yang tidak stabil kepada molekul yang lebih stabil. Proses ini akan memecahkan rantaian radikal bebas dan menghentikan proses pengoksidaan. Dalam kes beberapa antioksidan enzim proses ini sedikit berbeza. Enzim seperti katalase dan glutathione melambatkan kadar di mana rantaian ini radikal bebas terbentuk. Apabila radikal bebas yang sudah terbentuk adalah stabil proses pengoksidaan boleh dihentikan. Mekanisme setiap antioksidan khusus hanya pada beberapa jenis radikal bebas. Dalam lain-lain jenis radikal bebas antioksidan yang sama mungkin tidak afektif.

APAKAH PUNCA Antioksidan?

Buah-buahan yang berwarna terang dan sayur-sayuran kaya dengan antioksidan. Terdapat beribu-ribu antioksidan yang berbeza yang terdapat dalam makanan yang kita makan dan masing-masing mempunyai mekanisme tersendiri untuk meneutralkan radikal bebas walaupun mereka bekerja sebagai satu pasukan. Antara antioksidan yang lebih umum dan terkenal kita makan dalam diet kita adalah vitamin C, vitamin E, selenium dan beta karotena. Ini sering dirujuk sebagai anti-penuaan antioksidan disebabkan oleh hakikat bahawa mereka membantu menyediakan kami dengan kulit muda cari. Pakar pemakanan menekankan kepentingan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet kita kerana sifat-sifat ada antioksidan. Sebagai kedai antioksidan dalam badan kita habis meneutralkan radikal bebas kita perlu sentiasa menambah lagi mereka. Sesetengah orang juga menerima antioksidan daripada pemakanan tambahan. Sumber makanan terbaik antioksidan akan berwarna terang buah-buahan dan sayur-sayuran seperti brokoli, anggur merah, bit, lobak dan tomato untuk menamakan beberapa.

Kesimpulannya, ia adalah sangat penting untuk kita terus menambah antioksidan dalam badan kita melalui pemakanan yang betul dan makanan tambahan. Kita telah menyebut positif memberi kesan bahawa mereka boleh mempunyai sejauh penuaan tetapi mereka juga memberi kami perlindungan terhadap penyakit seperti kanser, penyakit jantung, Alzheimer dan artritis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar