Kamis, 19 November 2015

Punca Sakit Leher, Gejala dan Pemulihan Rumah

Punca Sakit Leher, Gejala dan Pemulihan Rumah

Sakit leher mungkin disebabkan oleh beberapa sebab dari ketegangan otot mudah untuk kecederaan tulang belakang yang serius. Postur yang lemah, kedudukan leher tidak selesa (dan memanjangkan dalam apa-apa keadaan) boleh menyebabkan kesakitan terpancar daripada sternokleidomastoid atau trapezius- dalam bahasa Inggeris, otot leher anda. Tanda-tanda boleh berbeza-beza dari sakit ringan kepada gangguan pernafasan serius atau defisit neurologic dan lumpuh harus menjadi punca keretakan tulang belakang.

Ia menjelaskan bahawa jika selepas penilaian, kecederaan itu serious- seperti yang melibatkan trauma (iaitu orang yang jatuh tangga atau terlibat dalam kemalangan kenderaan), pesakit perlu segera mendapatkan rawatan perubatan. Perhatikan juga penjagaan yang perlu diambil dalam menggerakkan pesakit supaya tidak memburukkan lagi kecederaan. Apa-apa kecederaan tulang belakang setinggi T3 (dalam tulang belakang toraks) akan segera menjejaskan pernafasan, dan kehilangan sensasi dan pergerakan bawah kecederaan. Jika kecederaan di tulang belakang serviks (kawasan leher) defisit neurologic, pernafasan, dan juga kejutan tulang belakang boleh berlaku- dengan itu ia menekankan bahawa ini adalah satu kes kecemasan dan rawatan rumah tidak akan dikenakan.

Untuk sakit leher kecil, seperti yang terdapat di strain otot mudah, beberapa pilihan boleh didapati. A memampatkan panas atau "pek panas" boleh digunakan untuk sakit otot. Haba akan digunakan dalam bentuk sama ada botol air panas, pad pemanasan elektrik yang menghasilkan kelembapan (haba kering boleh menyebabkan kerosakan kulit), atau tuala panas. Kehangatan menyebabkan vasodilatasi di kawasan itu. Perhatian perlu diambil dalam memampatkan permohonan haba perlu dibalut dengan kain dan tidak pernah digunakan secara langsung pada kulit kerana ini boleh mengakibatkan luka. Penjagaan juga perlu diambil pada pesakit dengan sensasi terjejas (seperti mereka yang mempunyai Diabetes Mellitus) kerana mereka mungkin tercedera tanpa mereka sedari.

Secara alternatif, pek sejuk boleh digunakan jika terdapat bengkak. Pek sejuk menyebabkan vasoconstriction di kawasan itu, sekali gus mengehadkan keradangan. Ia juga boleh mengurangkan rasa sakit terutamanya selepas trauma. Pek sejuk mungkin dalam bentuk beg plastik mengandungi ais, komersial pek ada gel yang boleh digunakan semula, pek ais, atau bahkan hanya beg mudah untuk sayur-sayuran beku yang boleh didapati dalam setiap dapur.

Pemakaian pek panas atau sejuk harus dihadkan kepada lima belas dua puluh minit; jika tidak ia mungkin terbukti memudaratkan jika digunakan lebih lama. Semak kulit lima minit selepas permohonan untuk menilai integritinya.

Jika semua gagal, seseorang itu perlu mengambil jalan keluar dengan pengurusan perubatan. Beberapa ubat-ubatan ke kaunter, yang boleh didapati di hampir semua orang ubat kit, boleh memberikan kelegaan. Ibuprofen, Acetaminophen, asid mefenamic, atau NSAIDS (ubat bukan steroid anti-radang) boleh didapati tanpa preskripsi; Walau bagaimanapun, sila luangkan masa untuk membaca label dengan teliti untuk memeriksa untuk dos yang sesuai. Sendiri ubat umumnya digalakkan, tetapi untuk sakit kecil dan sakit, ia boleh dibenarkan.

Jika kesakitan menjadi kronik, atau jika ia tidak bertindak balas kepada rawatan, maka ia adalah bijak untuk melawat doktor anda. Pastikan anda menjadi sangat teliti dalam memberikan sejarah anda, termasuk ubat-ubatan yang telah diambil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar